E-TİCARET NASIL YAPILIR?
Son yılların en popüler satış yöntemi olan e- ticaretle ilgili kısaca bilgi vermek istiyoruz. Bilgisayar kullanım oranının artması, internetin hızlanması ve daha çok kullanılır hale gelmesiyle var olan bu sektör zirveye tırmandı. Pandemi yasaklarıyla birlikte insanların evlerine hapis olmaları, alış verişlerini ve siparişlerini internet üzerinden yapmalarıyla birlikte kullanım yoğunluğu da çok fazla artan e-ticaret konulu yazımıza başlamadan önce (E-Ticaretin) tanımını yapmalıyız.
Kolay ve anlaşılır dille e-ticaret kısaca, “Elektronik ticaret ya da e-ticaret, ürün ve hizmetlerin tüketiciler ile internet ortamında buluşturulduğu ticaret türüne verilen genel isimdir. E-ticarette ürünlerin satışı, dağıtımı, ödemesi ve reklam süreçleri internet üzerinden gerçekleştirilmektedir. Bir nevi e-ticaret geleneksel ticaret yöntemlerinin internet ya da mobil platformlarda gerçekleşmesine verilen ortak isim olarak tanımlayabiliriz.
Çağın en popüler sektörü e- ticarette yer almak için başlangıçta çok büyük bütçeye de gerek yoktur. Öncelikle e-ticaret sitesi açmadan e-ticarete pazaryerlerinden başlayan firmaların da farklı alanlarda harcamaları olacaktır. E-ticaret yapmak isteyen firmaların başlangıçta yaklaşık bin – beş bin lira arasında bir sermayesi bulunması gerekebilir.
E- ticaret için maliye kaydınızın da olması gerekir.
E-ticaret için yaklaşık olarak belirtecek olursak bir şahıs
şirketi kurmanın maliyeti; 400 TL'dir. Limited şirket kurmanın yaklaşık
maliyeti; Bin 800TL civarındadır. Anonim şirket kurmanın yaklaşık maliyeti ise
sermaye blokajını saymazsak 2 bin 500 TL civarındadır. E-ticaret yapmak için
kurabileceğiniz 3 farklı şirket türü bulunmaktadır: Anonim Şirket, Limited Şirket
ve Şahıs Şirketi. * Şahıs şirketleri; e-ticarete başlamak için kurulması en
kolay ve hızlı ayrıca da kuruluş giderleri olarak da en uygun şirket türüdür
Tüm sektörlerin yakından takip ettiği, birçok küçük
işletmenin ve KOBİ’nin ticari faaliyet alanının büyük kısmını oluşturan e-
ticaretin nasıl yapıldığıyla ilgili sık gelen sorulara yanıt olması için
aşağıdaki bilgileri yazabiliriz.
Buna göre, ‘Gelişen teknolojiyle birlikte internetin
kullanım oranının artması, mobil ağların hızlanması ve daha da gelişmesiyle
kullanımı ve ticaret hacmi son yıllarda zirve yapan E-ticaret sektörü son
dönemlerin en popüler sektörlerinden birisidir. Çünkü artık bir ürün ve hizmet
almak isteyen kişiler e-ticaret firmaları üzerinden aradıkları ürünlere daha
kolay bir şekilde ulaşabilmekte ve satın almak istedikleri ürün ve hizmetleri
indirimli bir şekilde alabilmektedir. Bu nedenle e-ticaret firmalarına olan
ilgi her geçen gün artış göstermektedir. Ev ortamından iş ortamından kolaylıkla
hızlı güvenli ve indirimli alış veriş yapmak isteyenlerin veya belli
aralıklarla yapılan indirim kampanyalarından faydalanmak isteyenler tarafından
büyük rağbet gösterilen e- ticaretin ticaret hacmindeki inanılmaz büyümesinden
pay almak isteyenler e-ticaret nedir ve nasıl yapılır sorusuna yanıt arayarak
e-ticaret sektöründe faaliyet göstermeyi düşünmektedir. Kişiler e-ticarete adım
atabilmek için belirli süreçleri tamamlamalıdır. Bunun ardından ise e-ticaret
ve e-ticaret süreçlerinin yönetimi hakkında bilgi sahibi olmalıdır. Böylece
kişilerin e-ticarette başarılı olma ihtimali artmaktadır. E- ticaretle küçük
bir dükkanda işletmeyken dünyaya ürün veya mal satan bir işyeri haline
gelebilirsiniz. Bunun için izlemeniz gereken yollar ve atmanız gereken adımlar
bulunuyor. Bunun için öncelikle internetten nasıl satış yapılır konusunu sekiz
başlıkta incelememiz gerekiyor.
İsmi geçen sekiz maddeyi aşağıdaki gibi sıralamak mümkündür. Buna göre,
İnternette satmak istediğiniz ürünleri belirleyin. Satmak
istediğiniz ürünler için pazar olup olmadığını kontrol edin. İşletme lisansı
alın ve iş planı hazırlayın. Bir alan adı kaydettirin. Bir web sitesi kurun.
Pazaryerlerinde internette satış yapmaya başlayın. Ürün profilinizi oluşturun.
Ürününüzü yayınlayın.
Konu başlıkları halinde yazdığımız bu sekiz maddeyi kısaca
açıklamak gerekirse,
Öncelikle internette satış yapmak istediğiniz ürünleri
belirleyin. İnternet üzerinden e- ticarete başlayacaksanız. internette iyi
satacak yada satabileceğiniz ürün türlerinin neler olduğunu iyice araştırıp
kafa yormanız gerekiyor. E-ticarette yeni veya ikinci el ürünlerden, dijital
hizmet ve ürünlere kadar içinden seçim yapabileceğiniz geniş bir ürün yelpazesi
bulunuyor. Faaliyetlerine devam ettiğiniz bir işletmeniz varsa, internette
satacağınız ürünleri seçme süreci sizin için daha kolay olabilir. E-ticarete
nereden başlayacağınızdan emin değilseniz şu anda internette satış için hangi
ürün türlerinin uygun olduğunu ya da nelerin iyi sattığını düşünmeniz
gerekiyor.
Satmak istediğiniz ürünler için pazar olup olmadığını
kontrol edin
E- ticaretle internet üzerinden satmak istediğiniz ürün
veya hizmetlerin neler olduğunu düşündükten sonra bu ürünlerin pazarda bir yeri
olup olmadığını kontrol etmeniz gerekiyor. Bunun için online pazar araştırması
araçlarını kullanabilirsiniz. Google Trends, herhangi bir fikrin veya ürünün
belirli bir bölgedeki genel ilgi düzeyi hakkında yararlı bilgiler sağlayabilir.
İşletme lisansı alın ve iş planı hazırlayın
Online mağaza işletmek ve internette satış yapmak için
işletme lisansına ihtiyacınız var mı? Sorusuyla ilgili olarak çoğu şeyde olduğu
gibi bunda da belli şartlar var. Bulunduğunuz yer ihtiyacınız olan lisans
türünü etkileyebilir ama bilmeniz gereken genel bir kural var, o da evinizden
satış yapacaksanız bile lisansa ihtiyacınız olduğu. Durum tespiti yapın ve
gelecekteki masraflı aksaklıklardan kaçınmaya başlamadan önce yaşadığınız
bölgenin düzenlemelerine göz atın. Hedef müşterilerinizi tanımlayın. Hala bir
müşteri tabanı oluşturamamış girişimcilerin hedef kitlelerini belirlemeleri
online mağaza açmanın önemli bir kısmıdır. Çok geniş bir kitleye hitap etmeye
çalışmak size pek yardımcı olmaz, ideal müşterilerinizde istediğiniz
özellikleri belirleyin ve ona göre hareket edin.
İşletmeniz için bir
alan adı kaydettirin
İnternet üzerinden e-ticaret, satış yapmaktan bahsettiğimiz
için bu aşama bariz gibi görünebilir ama konu online bir işletme açmak
olduğunda yararlanabileceğiniz bazı ipuçları ve püf noktaları var.
Öncelikle bir alan adı seçmeniz gerekiyor. Genel olarak konuşursak, yazması kolay, kısa, akılda kalıcı ve tercihen işletmenizle alakalı bir alan adı seçmelisiniz. Artık e-ticaret için mükemmel olan birçok yeni alan adı uzantısı bulunuyor. .shop ve .store gibi seçeneklerle web sitenizde alışveriş imkanı bulunduğunu hemen belli edebilirsiniz. Böylece müşterileriniz sitenizin amacını hemen kavrayabilir.
Bir web sitesi kurun
Alan adınızı kaydettirdiğinize göre şimdi bir web sitesine
ihtiyacınız var. Amacınız internette satış yapmak olduğuna göre, ödeme
alabilen, ürünlerinizi görüntüleyebilen ve alışveriş sepeti terki ve daha
fazlası gibi durumlarla başa çıkmanıza yardımcı olabilen bir web sitesi
platformu seçmeye özen gösterin.
Pazaryerlerinde internette satış yapmaya başlayın
Web sitenize ek olarak (ya da öncesinde) e- ticaret, online
pazaryerlerinde de satış yapmayı düşünün. Günümüzün e-ticaret müşterileri
ürünleri satın almadan önce sosyal medyada ve online pazaryerlerinde de arıyor.
Birden fazla yerde internette satış yapmak bulunurluğunuzu ve dolayısıyla
potansiyel müşterilerinizi artırmanıza yardımcı olabilir.
Bir ürün profili oluşturun
Ürün başlıklarının ve açıklamalarının net, açıklayıcı, kısa
ve öz olması e- ticaret ve online işletmeniz için önemli. Bu bilgiler
müşterilerinizin işletmenizle ve ürünlerinizle ilk tanışması (ya da ilk
izlenimi diyebiliriz) olacak, bu nedenle doğru olmaları gerekiyor. Ayrıca
ürünlerinizin fotoğraflarının açıklayıcı ve yüksek kaliteli olmalarına da özen
göstermelisiniz.
Ürünlerinizi internette satış yapmak üzere yayınlayın
Web sitenizi sürekli canlı halde tutmanız gerekiyor.
Sitenizde yazım hataları, eksik bağlantılar ya da bozuk görseller olmadığından emin olmak için, sitenizi sık sık gözden geçirin.
Pazar yerleri de dahil diğer platformlardan satış yapmak
için, bir e-ticaret sitesi kurmak elinizde. Başarılı bir şekilde internette
satış yapmak istiyorsanız, sitenizi kurarken bazı püf noktalara dikkat etmeniz
gerekiyor. Bu beş püf noktayı da ana başlıklarıyla aşağıdaki gibi
sıralayabiliriz. Buna göre, Etkileyici içerikler oluşturun. Ürün görselleriniz
ilgi çekici olsun. İletişim bilgilerinizi ve müşteri yorumlarını ekleyin. Kolay
bir alışveriş ve ödeme süreci sunun. Sosyal medya profillerinize bağlantı
verin.