MUTABAKAT NEDİR VE NASIL YAPILIR?
Günlük hayatta da ticari hayatta da sıklıkla ismini
duyduğumuz (Mutabakat) Arapça kökenli bir sözcüktür. Muhasebe terimi olarak da
yaygın bir şekilde kullanılır. Muhasebe kayıtlarının en önemi kontrol
yöntemlerinden bir tanesi de mutabakattır. Mutabakatın firmalar arasında
karşılıklı olarak saplanması gereklidir. Bu bakımdan mutabakat formu adıyla
bilinen bir takım resmi belgeler firmalar tarafından imzalanmalıdır. Bu sayede
mutabakat iki firmanın da kendi rızası ile gerçekleşmesini sağlar. Mutabakat
yapılmadan iki firma arasında anlaşmalar takip edilemez. Yani hukuksal açıdan
sorunlar çıkarabileceği gibi iki firmanın da birbirine dava açmasına sebep
olabilir. Bu nedenle her işte olduğu gibi mutabakatın da açılması resmi bir
gerekçedir. Genel olarak Türkçede anlaşma ya da uzlaşma anlamlarında
kullanılmaktadır.
Firmalar arası ön muhasebe birimlerinde, şirketler arasında
alacak-verecek kayıtlarının tutup tutmadığının tespitinde mutabakat kullanılır.
Türk Ticaret Kanunu'na göre işletmeler arasında belirli dönemlerde mutabakat
yapmak aynı zamanda ticarî bir zorunluluktur.
Mutabakat anlaşma ve uzlaşma anlamına gelmektedir.
İşletmelerin hesap defterlerinin uyumunu kontrol eden bir formdur. Ya da farklı
bir anlatımla mutabakat; belli bir konuda taraflar arasında sağlanan uzlaşma
anlamında kullanılır. Mutabakat muhasebe alanında sıklıkla kullanılan bir
terimdir. Muhasebe kayıtlarının karşılıklı olarak teyit edilmesi amacıyla daha
çok ön muhasebe birimleri arasında borç ve alacak tutarlarının uyumu için
yapılır. Ticaret ve muhasebeyle alakalı bir terim olması nedeniyle çok sayıda
firmalar tarafından kullanılır. Tabi ki de hukuksal bir süreç içerisinde yer
aldığından dolayı dava açanlar da bilir. Dava açan insanlar ve dava açılan
insanlar arasında bir bağ kurmayı hedefler. Bu bağ da Mutabakat kelimesi ile
tanımlanmaktadır. Tabi ki de anlamı bakımından daha çok derin ve çeşitlidir.
Mutabakat için gerekli olan evraklar
Mutabakat yapılması için de bir takım resmi evrak adı verilen mutabakat formları hazırlanmalıdır. Bu formlar her iki firma tarafından da eksiksiz olarak doldurulmalıdır. Her iki anlaşmalı firma da cari mutabakat formlarının hızla tam ve eksiksiz doldurulmasını bekler. Her iki taraf da bu formları birbirlerine faks ya da e mail yolu ile gönderir. Bu sayede mutabakat işlemi eksiksiz olarak iki firma tarafından da yapılmış olur.
Karşılıklı mutabakat
hangi durumlarda yapılır?
Ticari hayatta ve muhasebe anlamında sıkça kullanılan ‘Mutabakat’ usulsüzlükleri azaltmak, vergi takibini
sağlayarak riskleri azaltmak adına yapılır. Doğru mali raporlama ve
tahsilatların düzenli olarak hazırlanması da mutabakat için gereklidir.
Mutabakat genel olarak bir sonuç olarak görülmez. Bir işin başlangıcında
yapılması gereklidir. Yani genel olarak bir anlaşma başlangıcı olarak da kabul
edilebilir. Firmalar belirli dönemler sonucundan alacak ödemeleri ve borçları
mutabakat ile kontrol eder. Gerekli tüm kayıtlar mutabakatlar ile sağlanması
durumunda herhangi bir sorun çıkmaz. Mali işlemlerin eksiksiz olması için
mutabakatlar çok önemlidir. Bu borçların hazırlanması ve teyit edilmesi için
mutabakat mektupları hazırlanmalıdır. Mutabakat mektupları sonucunda gelen
bilgiler teyit edilebilir. Bu mutabakat mektupları sonucundan bu bilgilerin
teyit edilip diğer firmaya bilgi verilmesi gereklidir. Mutabakat mektuplarının
eksiksiz ve doğru olması durumunda mutabakat bilgisi gönderilir. Yani mutabakat
anlaşması olan firmalar sürekli iletişim haline olmalıdır. Bu sayede herhangi
bir usulsüzlüğün önüne geçilmiş olur.
Mutabakat sadece firmalar arasında geçerlimi dir? Sorusunun
yanıtı kesinlikle ‘Evet’ tir.
Mutabakat herhangi resmi bir belge için kullanılmaz.
Devlete mutabakat bir vergi şeklinde gösterilemez. Yani gerekli tüm mutabakat
işlemleri sadece firmaları ilgilendirir. Yani mutabakat için özet olarak
firmalar asındaki anlaşma denebilir. Tabi ki de farklı çeşitlerdeki
mutabakatlar davardır. Buna rağmen mutabakat adı altında hepsi
gerçekleştirilebilir. Bu bakımdan firmaların her daim mutabık oldukları
durumlar olmalıdır. Bu sayede mutabakattan herhangi bir sorun çıkmadan tam ve
kusursuz olarak çıkılabilir.
Firmalar arasında hazırlanan mutabakat formları
Olumsuz(negatif) Mutabakat Formu, Olumlu (pozitif)
Mutabakat Formu ve Bakiyesiz (Boş bakiyeli) Mutabakat Formu olmak üzere üç
farklı şekli vardır.
Mutabakat çeşitlerinden ilki olan
Olumsuz (negatif) Mutabakat Formu: Müşteriye bakiye
bildirilir. Eğer mutabık olunuyorsa müşterisinden mektuba cevap vermemesi
istenir. Mutabık olunuyorsa hesap bakiye bilgisi istenir.
Mutabakat çeşitlerinden ikinci olan
Olumlu (pozitif) Mutabakat Formu: İlgili işletme
müşterisine mutabakat formu gönderir ve uzlaşma ya da uzlaşmama durumunda cevap
vermesini ister.
Mutabakat çeşitlerinden üçüncü olan
Bakiyesiz Mutabakat Formu: İlgili işletme müşterisine bakiye miktarı belirtilmemiş form gönderir ve müşterisinden bakiye bilgisini talep eder.
Cari Hesap Mutabakat Formu Nedir ?
İşletmeler firmalar ile yapmış oldukları mal alımının ve
müşterileri ile yapmış oldukları satışların kontrolünü yaparlar. İşte burada
cari hesap mutabakat formu doldurulur. Bu form sayesinde yapmış olunan tüm
malların alım ve satımın işlemlerinin kontrolünü yaparlar. İşletmelerin arasında
bulunan anlaşma prensibine dayalı olan mutabakat formu ile işletmelerin
hesaplarının birbirleriyle tutup tutmadığı kontrol edilir. Cari hesap mutabakat
formu hazırlanır ve hazırlandıktan sonra karşı firmaya gönderilir. Aynı şekilde
karşı firmada kendisinin hazırlamış olduğu imzalı ve kaşeli cari hesap
mutabakat formunu firmaya gönderir. Cari hesap mutabakat formu hazırlama için.
xlsx uzantılı olarak Excel programını kullanabiliyorsunuz. Mutabakat formları
telefon, e mail ve ya faks ile gönderilebiliyor. Günümüzde en pratik yolu e
mail yolu ile göndermektir. Faks ve telefon şirketlerin daha fazla vaktini alır
ve zaman kaybına yol açar.
Gelişen teknoloji ve artan internet kullanımıyla birlikte
hayatımıza giren E-Mutabakatın Özellikleri Nelerdir ? sorusu da akla gelebilir.
Bu soruya da yanıt olması için aşağıdaki bilgileri yazalım.
Özellikle e-mutabakat cari hesapların toplu bir şekilde
gönderimi dip toplamları alma ve tüm verileri raporlama, mutabakat dönüşlerinin
zamanlanmasını takip etme gibi özelliklere sahiptir.
Bunların haricinde e- mutabakatın diğer özellikler ise
sırasıyla
Hesap açıklarını önlemek için SMS gönderme gibi
özellikleri. Sorunlu müşterileri tespit edebilme. Diğer firmalar ile
ilişkilerin kontrol edilmesi. Mutabakat dönülerinin zamanlanması. Sistem
üzerinde karşı tarafa not yazabilme. Cari hesap mutabakat formunun .xlsx cari
hesapları kontrol etmeyi kolay hale getirmesi. Birden fazla işletme için
sistemi kullanabilme gibi özellikleri içermektedir.
Sıklıkla duyduğumuz ve hayatımızda yer bulmaya devam eden
E- Mutabakatın Kullanımının Faydalarından da bahsetmek gerekirse.
Cari hesap mutabakatları genellikle kağıt üzerinde hazır
hale getirilip, çıktı olarak alınarak faks ve ya telefon yolu ile karşı firmaya
gönderimi yapılıyor. Bu şekilde yapmak hem zaman kaybına yol açıyor, hem de
oldukça zahmetli oluyor. Fakat Excel programı ile hazırlamak birçok avantajı
beraberinde getiriyor. Bu avantajlara da yazımızın devamında yer verelim.
E- mail yolu ile gönderildiği için hem zamandan tasarruf
sağlar, hem de daha kolaydır. Arşivleme, kargo, kağıt gibi masrafları egale
ederek düşük maliyetli olma özelliğine sahip. Daha az kağıt kullanıldığı için
çevre dostu olma özelliğine sahip. Excel ile veri kaydetme ve alma özelliği
olan tüm sistemler ile uyumlu bir şekilde çalışıyor. Sistem üzerinde kayıtlı
olan dataya hızlı ve kolay bir şekilde erişim imkanını sunmuş oluyor. Cari
hesap mutabakat formu .xlsx, yasal avantaj imkanına da sahip. Yasal zemin
üzerinde hızlı dönüşler almayı sağlıyor.